Top
Menu Luk
Glade kunder

Vigtigt at lytte


Som frisør er det vigtigt at være en god håndværker, at have rolige hænder og overblik, men også at være en kreativ og social type. Man skal være rigtig god til at have mange bolde i luften på samme tid, for jeg skal både koncentrere mig om at klippe, tage telefonen og snakke med kunder på samme tid. Mange kunder skal jo bare have klippet spidser eller pandehår, og så tager jeg den på rutinen. Men mange kommer ind med en helt særlig idé, og så er det vigtigt, at jeg lytter godt efter og formår at forstå deres vision og gøre deres drøm til virkelighed. For det meste går det glimrende, for jeg anser mig selv for lidt af en kunstner. Men af og til går det selvfølgelig galt, og så er der en kunde, der bliver trist eller vred. Så plejer jeg at sige, at de kan nøjes med at betale halvdelen, og det er de fleste okay med.

Glade kunder

Min revisor Kim Hersland er absolut ikke vild med en idé. Han plejer at sige: ”Birgit, du er god til at klippe hår og til at tale kunderne et øre af, men økonomi er altså ikke din stærke side!”. Han er meget imod, at jeg ikke altid tager fuld pris for mine ydelser. Jeg forstår godt, hvad han mener, men jeg vil hellere tjene lidt mindre og have glade kunder end at gøre mine kunder skuffede. Desuden kommer de jo ikke igen, hvis de er utilfredse med behandlingen, og så tjener jeg jo ikke penge på dem en anden gang. Det kan Kim Hersland selvfølgelig godt forstå, og vi har lavet den aftale, at hvis overskuddet fra mine regnskaber pludselig er meget lavt, må han sige til, og så må jeg holde op med at give rabat og bonus.

Elsker gang i den

Det er rigtig godt for mig, at jeg har en revisor. For selvom jeg kan rigtig mange forskellige ting, er det altså min spidskompetence at klippe – nå ja, og at sludre, hvis jeg skal tro på, hvad mine kunder og Kim Hersland siger. De synes, jeg snakker rigtig meget, og nogle gange beder de mig om lidt ro. Så vil de hellere læse i et ugeblad. Kim Hersland Synes også, det er lidt irriterende, når jeg fortæller ham en masse historier om mine kunder, når han ringer for at tale om mine regnskaber eller økonomi. Det kan jeg godt forstå – man skal jo have arbejdsro. Men jeg nyder nu, at der er lidt gang i den og ikke alt for stille. Jeg havde engang ansat en assistent til at hjælpe med at feje gulve og lave kaffe, men han sagde op, fordi han syntes, jeg snakkede for meget. Nu arbejder jeg så alene i min salon, men jeg har jo heldigvis mine kunder, og så har jeg min lille hund, Pippi. Hende snakker jeg meget med, hun lytter altid.